donderdag 5 februari 2009

Oosterse lamsgehaktballetjes

Misschien wel de beste snackballetjes out there
Ik noem ze maar Oosters enkel omdat de meeste ingrediënten uit die hoek komen, al vraag ik me af of ze ook maar ergens in Azië lamsgehaktballetjes bereiden. De oorsprong van het recept ligt bij die twee mannen die ooit met het programma Born to Cook zijn begonnen. Die rustige Canadees met die hyper Nieuw-Zeelander meen ik mij te herrineren, die het ook niet langer dan één seizoen en een mager kookboekje met elkaar uit hielden. Enfin het gerecht vraagt om bosui, rode peper, shii-take paddestoelen en een scheut Sake. Sake, die ik er volgens mij pas één keer in heb gedaan, uit kostentechnische overwegingen. We kunnen prima zonder.

Sake (die we dus niet gebruiken)

Met oud en nieuw, al proviserende een bijna briljante saus gemaakt die gulzig werd opgenomen door de gehaktballetjes. Mijn niet al te nuchtere vrienden waren zowaar onder de indruk. Nu weet ik dat een flinke dosis alcohol de smaakpupillen op z'n minst wat minder kieskeurig maakt. Echter de gulzigheid waarmee dit stelletje barbaren zich herhaaldelijks op de schaal wierp sprak boekdelen.

Ingrediënten gehaktballetjes
:
  • 500 gram lamsgehakt
  • 3 tenen knoflook (zonder het groene worteltje, fijngehakt)
  • 1 rode peper (met of zonder zaad, kies maar, fijngehakt)
  • 2 stengels bosui (in dunne ringen)
  • 150 gram shii-take (fijn gesnipperd)
  • 1/2 el ketoembar
  • 1 ei
  • 100 gram broodkruim
  • Zout en peper naar smaak
  • 100 gram witte bloem
  • Olie om te bakken
Ingrediënten voor de saus:
  • 4 el gembersiroop
  • 4 el chilisaus
  • 2 el ketjap
  • 150 ml. lamsbouillon of gevolgelte
  • 1 el bruine basterdsuiker
  • Optioneel 1 el Sake
Bereidingswijze:
  1. Meng de ingrediënten voor de gehaktballetjes en rol er bescheiden balletjes (ze moeten in een keer in je mond passen). Zorg ervoor dat ze op smaak zijn. Nu rol je ze vlak voor het bakken door de bloem. Bak ze nu gaar in een koekenpan.
  2. Maak ondertussen de saus: zet de bouillon op hoog vuur, voeg de andere ingrediënten toe en laat het een beetje inkoken. Het moet een beetje stroperig worden, maar je moet natuurlijk wel genoeg overhouden.
  3. Doe de afgebakken balletjes in de saus en laat hierin afkoelen. Voor serveren nogmaals opwarmen in de saus, de balletjes nemen de saus helemaal op. Serveren op een prikker!

Geen opmerkingen: