zondag 8 februari 2009

Pasta met zalm, prei en mascarpone

Het is vrijdagavond, weer een week werken achter de rug, tijd voor het weekend. Ik heb zin om te koken, maar vooral mijn nieuwe aanwinst in actie te zien.

Het Solicut First Class Edition (26cm) koksmes met ijsgehard staal en een handvat van Braziliaans hardhout. Ik heb stad en land afgebeld om dit exemplaar op de kop te tikken, 26cm is nu eenmaal niet echt een gangbare maat. Hoe moeilijker het mes te krijgen was, des te groter mijn verlangen. Gelukkig konden mijn vrienden van Kookpunt het mes binnen een week leveren. Het mes is zo scherp dat het zich bij zelfs soepele snijbewegingen, in de snijplank werkt. Ik hou ervan.
Ik kies voor een simpele pasta met het zachte van prei, romigheid van de mascarpone en flinterdunne zalm.

Pasta met zalm, prei en mascarpone


Voor 3 personen

Ingrediënten:
  • 1 middelgrote prei, in halve ringen
  • 1 stengel bosui
  • 1/2 glas witte wijn
  • 2 tenen knoflook
  • 225 gram zalmfilet (in flinterdunne plakjes gesneden)
  • 160 gram mascarpone
  • handjevol Parmazaanse kaas
  • Afgekookte pasta (schelpjes, pappardelle, tagliatelle) al dente

Bereidingswijze:
  1. Bak de prei, bosui en knoflook op middelmatig vuur, 5-10 minuten zonder het te kleuren. Blus af met de wittewijn, voeg de mascarpone toe en laat oplossen. Breng goed op smaak met zout en peper. Vouw de zalm plakken door de saus, als u dun genoeg heeft gesneden is de zalm zo gaar.
  2. Pasta erdoor, wat Parmazaanse kaas erdoor, op smaak brengen. Laat nog even doorkoken, voeg eventueel nog wat eetlepels pasta water toe om het wat vochtiger te maken.

Geen opmerkingen: