zondag 24 januari 2010

Een dessert was niet meer nodig

De week was op zijn minst een bijzondere. Mijn bezoek aan Maastricht verliep anders dan verwacht. Een van de eerste dingen die mij opvielen was de onderstaande all-terrain rolstoel. Een dergelijk model was ik nog niet eerder tegen gekomen. Deze Panzer IV onder de rolstoelen rukt met gemak door onherbergzaam terrein heen en biedt een goede bescherming tegen bernbommen.


Later die avond bezocht ik samen met twee oud-hotelo's brasserie Appart. Het eerste dat me opviel was het enorme bord sate dat een van de bohemienne gasten voor zich had. Het zwarte rechthoekige bord met een spanwijdte van ongeveer een halve meter lag vol met enorme houten spiesen en de dikke satésaus. In de roodbruine plas pindavet weerkaatste het gezicht van de onfortuinlijke dame die zich deze culinaire uitspatting had laten aanpraten. Ze had het er overduidelijk moeilijk mee. Gelukkig lukte het me mijn blik te verzetten en vond ik een plekje achterin de zaak.

Wat is er gegeten? Het begon met drie coquilles in een plas truffelboter die er goed de schift in had. Lekker, degelijk opwarmertje. Vervolgens twee coquilles die prima waren, een stukje vis van onbekende komaf en een gamba. Het stukje vis was compleet doorgeslagen, een zeldzame prestatie. De gamba was met dodelijke precisie stuk gekookt en waarempel hij had behalve zijn schaal ook nog zijn darmkanaal. Die smaak had de kok in ieder geval weten te behouden. Een dessert leek mij toen niet meer nodig.

Vandaag is er weer degelijk gekookt in Buurthuis de Pijp. De ploeg had er duidelijk zin in. Er heerste een sfeer van 'schouders eronder', 'niet lullen, maar poetsen' en 'bier voor de keuken'. Oftewel een sfeer die weinig te maken had met de complete chaos tussen mijn oren. Terwijl de snijplanken ritmisch zuchtten onder de vanadium stalen messen, had ik moeite mijn draai te vinden. Meermalen slaagde ik erin mijn tong, gehemelte en slokdarm compleet te verbranden met een handeling die door moest gaan voor het proeven van de uiensoep.

Wordt er weer gekookt? Jazeker!
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat op 27 maart de apostelen van de witte zwam zich zullen buigen over het seizoensaanbod. Oftwel een heuse Trufolati.

In buurthuis de Pijp koken we: 21 & 28 februari en ik wil dit keer weer uitverkopen dus help mee! Instructies voor reservering vind je in de rechterkolom!

Geen opmerkingen: