vrijdag 15 januari 2010

Het schouwspel


Het leven is in versnelling, business is a booming. Door de drukte op werk zweef ik langzaam naar de flow, een staat waarin tijdsbesef verdwijnt en mijn productiviteit zeldzaam hoge vormen aanneemt. Enfin ik hoor het hier over de geneugtes van voedsel te hebben...

Afgelopen zondag was het volle bak in het Buurthuis. 30 moedige bourgondiers trotseerden de kou en spekgladde trottoirs om zitting te nemen in de aanvankelijk met TL-buizen verlichtte kantine van het buurthuis. Toen iedereen goed en wel zijn plaats had genomen werd het schetse TL-licht verruild door dat van kleine waxine lichtjes. De pijnlijke stile die mij aanvankelijk in zijn greep had werd ingeruild voor zoetsappige jazz-muziek zoals je die vroeger nog wel eens in een lift hoorde.

Even werd ik gegrepen door het schouwspel. Ruw werden mijn overpeinzingen verstoord. Het ritmisch getik van bestek op kersenhoutentafels herrinerden mij aan mijn taak. Ik schoot omhoog en veerde de trap op. Boven stond tal van gerechten bloot gesteld aan de blauwgele vlammen van de brede pitten.
Binnen enkele seconden bereikte ik de keuken waarin mijn compaan Martin mijn partie had overgenomen. In mijn ooghoek zag een stel ervaren handen zware schalen de oven inschuiven. Martin proefde de soep en voegde een perfect afgemeten combinatie van fijn gehakte rozemarijn, grof zeezout (natuurlijk rechtstreeks uit Normandië) en een paar afgestreken eetlepels zacht geroerde ongepasteuriseerde roomboter toe. Naast zijn snijplank stonden kleine metalen bakjes met daarin minieme garneringen waarmee hij de gerechten op het laatste moment kon opmaken. De orde van de keuken, het ritme van de ploeg en de passie die ik aantrof waren overweldigend. Ik werd duizelig. De manier waarop mijn gekunstelde recepturen met strakke hand werden gecorrigeerd, was simpelweg teveel voor mij.


Op zondag 24 januari gaan we er weer voor in Buurthuis de Pijp (2e van Helsstraat 66). We koken: een klassieke uiensoep, kip uit de oven met een pasta van olijven, kappertjes en knoflook waarbij ratatouille en rozemarijn aardappels. Dit gevolgd door een luxe chocoladecake met sinaasappels. Reserveren is nodig, vereist, aan te raden en bovendien verplicht. Dat kan via 020-5709640 tussen 10:00-18:00. Liefst voor woensdag 20 januari anders zit het vol!

Recepten volgen!

Geen opmerkingen: