dinsdag 2 maart 2010

De volgende trufolati

Fratelli del tubero bianco, adoratori della buccia ricca tanin barolo

27 maart zal wederom een bachanaal van ongekende omvang worden aangericht.

Alwaar Helios zijn eerste stralen op onzer, door de wintergeharde, Torso's zal doen ontluiken, stel ik voor ons enkel te wijden aan de giften van het seizoen. Onze vanadium stalen messen geslepen, sneeuwwitte buizen gesteven en smaakpaletten nog geheel onberoerd begeven wij ons naar een tot op heden onbekende locatie. De bombastische klanken van het blancheren in gepoetst koper, de geuren van de met zorg gedroogde specerijen, het visuele schouwspel van de geel-blauwe vlammen die ondeugend aan het plafond likken brengen ons langzaam maar zeker in een staat van vervoering. De volledige betrokkenheid van de Frateli, de gerichte energie en gezamenlijke concentratie van de Artisti del gusto puro kan nu al baanbrekend worden genoemd. De gedeelde afgunst van culinair onvermogen is verbroederlijk en werkt aanstekelijk. De staat waarin tijdsbesef maar ook tijd zelf van ondergeschikt belang is, de tsunami van euforie die door de keuken gonst, het volstrekte evenwicht tussen de cumulatieve vaardigheden en de uit te voeren activiteiten zijn kenmerkend voor de apostelen van de Witte zwam.

Op 27 maart zal geheel volgens gebruik, na afloop van de zesde gang, het sacrament der Trufolati worden toegediend in en door de Dojo. De toediening zal altijd plaatsvindenin liturgische vorm. De aspirant-leden ontvangen de heilzame werking, waardoor ook zij worden opgenomen in het sacramentale leven van de Trufolati.

Het thema van het naderende seance is nog in onduidelijkheden verhuld. Mag ik, als trouw lid en vervent aanbidder van de tanninerijke Baroloschil, een eerste aanzet geven voor een besluit van dergelijk belang? Is het mij gegeven de patriarchen, de santi di arte culinaria, i credenti del tartufo ook maar iets te leren op het leren op het culinaire vlak? Ik denk het niet. Vergeef me dan ook voor mijn gekunstelde suggesties, aanvaart mij als uw broeder wanneer ik opper: de keuken van Zuid-Italië of Sicilië uiteraard weer geïnterpreteerd in een bachanaal bestaande uit de zes componenten.

Geen opmerkingen: